محققان یک مدل امیدوارکننده برای آزمایش داروهای COVID-19 شناسایی کردند

18 آوریل 2020- محققان پس از مقایسه ی عفونت ناشی از SARS-CoV-2 (که باعث COVID-19 می شود) با دو ویروس کرونای انسانی دیگر(سارس و مرس) در میمونهای cynomolgus macaques[1] ، گزارش دادند كه SARS-CoV-2 ، در این حیوان نوعی ناخوشی، شبیه به نوع خفیف COVID-19 را ایجاد می کند و بنابراین به عنوان یک مدل حیوانی برای ارزیابی داروها و روشهای پیشگیری مناسب است.

نتایج - بر اساس ترکیبی از داده های عفونت تجربی و تاریخی- نشان می دهد که این حیوانات یک مدل امیدوارکننده برای آزمایش درمانهای COVID-19 هستند. در حال حاضر جهان به یک درمان فوری برای COVID-19 و مدل های حیوانی برای آزمایش این درمانها نیاز دارد. این که کدام حیوان (حیوانات) را می توان دقیقاً انتخاب کرد تا بعنوان مدلی برای بررسی کارآیی اقدامات کنترلی در انسان ها استفاده شود، هنوز بی پاسخ مانده است.

برای درک بهتر مسیرهای اصلی در پاتوژنز SARS-CoV-2 ، دکترBarry Rockx  و همکارانش ماكاكس سینومولگوس های جوان و مسن را با SARS-CoV-2 (از گونه ای از ویروس یك مسافر آلمانی كه از چین برگشته بود) و همچنین با MERS-CoV ، آلوده کردند و نتایج آنها را با گزارش های تاریخی ابتلا به عفونت  SARS-CoV، مقایسه نمودند. تمام آزمایشات تحت شرایط ایمنی زیستی سطح 3 انجام شد. نویسندگان گزارش دادند کهSARS-CoV-2 ، منجر به عفونت خفیف با علائم کم و یا بدون علائم در این حیوانات می شود، حتی حیواناتی که آلوده شده بودند، ویروس را انتقال می دادند. این شبیه به چگونگی انتقال ویروس توسط افراد بدون علامت از ویروس SARS-CoV-2 است.

نویسندگان گزارش می دهند که RNA ویروسی در سطوح بالاتر و برای مدت طولانی تر در ماکاکهای پیرتر مشاهده شدند، اگرچه هیچ کدام علائم شدیدی را که در انسانهای مسن دیده می شود؛ نشان نداد. همچنین، مانند آنفلوانزا، حیوانات ویروس را خیلی زود هنگام از طریق دستگاه تنفسی در مقایسه با SARS-CoV ، منتشر می کردند. این نتیجه می تواند گسترش انفجاری جهانی COVID-19 را توضیح دهد و این که چرا تشخیص و جداسازی افراد مبتلا ممکن است به همان اندازه کنترل SARS-CoV مؤثر نباشد. ماكاك های آلوده به MERS-CoV علائم قابل توجهی را در طول مطالعه نشان ندادند.

نویسندگان اظهار داشتند که این مطالعه یک مدل حیوانی جدید را ارائه می دهد که برای ارزیابی و صدور مجوز برای راهکارهای پیشگیرانه و درمانی در برابر عفونت SARS-CoV-2، بمنظور استفاده ی این درمانها برای انسان بسیار مهم خواهد بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200418/Researchers-identify-a-promising-model-for-testing-COVID-19-therapeutics.aspx

 



[1] میمون ماکاک دم دراز